ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Κωδικός μαθήματος
13Κ21
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

Μ. ΞΕΣΤΕΡΝΟΥ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διάφορες μορφές διδασκαλίας 3
   
   
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

Γενικού υπόβαθρου και ανάπτυξης διδακτικών δεξιοτήτων

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

ΟΧΙ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

 

Οι φοιτητές θα είναι ευαισθητοποιημένοι απέναντι στην Παιδαγωγική Επιστήμη και τη συμβολή της

Πιο συγκεκριμένα:

Θα γνωρίζουν την ιστορική εξέλιξη της Παιδαγωγικής Επιστήμης στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Θα εξοικειωθούν με τη χρήση παιδαγωγικών επιστημονικών όρων

Θα είναι σε θέση να τεκμηριώσουν θεωρητικά το εφικτό και το δυνατό της αγωγής.

Θα μάθουν τις επιστημονικές μεθοδολογίες έρευνας και θα είναι σε θέση να τις αναγνωρίσουν.

Θα γνωρίζουν τους ξεχωριστούς παιδαγωγούς των 2 τελευταίων αιώνων και τις βασικές τους παιδαγωγικές απόψεις (π.χ. Rousseau, Pestalozzi, κ.α.).

Θα ευαισθητοποιηθούν γύρω από τη σημασία του ρόλου του δασκάλου και θα γνωρίσουν τη θέση του στο σύγχρονο σχολείο

Θα έχουν εξοικείωση με θέματα διαχείρισης της τάξης

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

 

Αυτόνομη εργασία των φοιτητών

Ομαδική εργασία

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής ως προς το διδακτικό ρόλο

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ…

Θεωρητική θεμελίωση της Παιδαγωγικής Επιστήμης

•Πυργιωτάκη Ι.Ε. (2011), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη, Αθήνα: Πεδίο.

•Χατζηδήμου Δ. (2013), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θες/κη: Κυριακίδη.

 
Βασικές έννοιες της κληρονομικότητας

•Πυργιωτάκη Ι.Ε. (2011), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη, Αθήνα: Πεδίο.

•Χατζηδήμου Δ. (2013), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θες/κη: Κυριακίδη.

 
Ορισμός και έργο της αγωγής

•Πυργιωτάκη Ι.Ε. (2011), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη, Αθήνα: Πεδίο.

•Χατζηδήμου Δ. (2013), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θες/κη: Κυριακίδη.

 
. Βασικοι παιδαγωγικοι όροι.

•Πυργιωτάκη Ι.Ε. (2011), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη, Αθήνα: Πεδίο.

•Χατζηδήμου Δ. (2013), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θες/κη: Κυριακίδη.

 
ιστορική εξέλιξη- ιστορικές μέθοδοι.

•Πυργιωτάκη Ι.Ε. (2011), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη, Αθήνα: Πεδίο.

•Χατζηδήμου Δ. (2013), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θες/κη: Κυριακίδη.

 
Μέθοδοι εμπειρικής Παιδαγωγικής

•Πυργιωτάκη Ι.Ε. (2011), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη, Αθήνα: Πεδίο.

•Χατζηδήμου Δ. (2013), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θες/κη: Κυριακίδη.

 
Παιδαγωγική σχέση.

•Πυργιωτάκη Ι.Ε. (2011), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη, Αθήνα: Πεδίο.

•Χατζηδήμου Δ. (2013), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θες/κη: Κυριακίδη.

 
Πολλαπλές μορφές νοημοσύνης. ••Περιοδικό ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ. Αθήνα: Πατάκη (  
σκοποί, αναλυτικά προγράμματα, σχολικά βιβλία.

•Πυργιωτάκη Ι.Ε. (2011), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη, Αθήνα: Πεδίο.

•Χατζηδήμου Δ. (2013), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θες/κη: Κυριακίδη.

 
Το παιδαγωγικό ζεύγος.

•Πυργιωτάκη Ι.Ε. (2011), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη, Αθήνα: Πεδίο.

•Χατζηδήμου Δ. (2013), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θες/κη: Κυριακίδη.

 
Το σχολείο

•Πυργιωτάκη Ι.Ε. (2011), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη, Αθήνα: Πεδίο.

•Χατζηδήμου Δ. (2013), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θες/κη: Κυριακίδη.

 
Σύγχρονες αντιλήψεις για την εκπαίδευση: το καναρινι ποδηλατο ταινια για την εκπαίδευση

 

 

 

 

 

 
ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗ……………………….

 

 

 

 

 

 

 
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:  
Πρόταση 1 Γραπτή αξιολόγηση
Πρόταση 2 Προφορική συμμετοχή, διάλογος στην τάξη: Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής ως προς το διδακτικό ρόλο. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Πρόταση 3 Προαιρετική Ομαδική εργασία
Πρόταση 4 Προαιρετική Αυτόνομη εργασία των φοιτητών ……………….
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Πρόσωπο με πρόσωπο, διάλεξη, ομαδοσυνεργατική μάθηση
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Χρήση ΤΠΕ στη διδασκαλία και στη διαμόρφωση διδακτικών σεναρίων μαθήματος από τους φοιτητές. Γίνεται συστηματική χρήση ΤΠΕ στη διδασκαλία και ανάρτηση υλικού στην ηλεκτρονική τάξη (eclass).

Μεταξύ των φοιτητών και μεταξύ διδάσκοντος και φοιτητών, μέρος της επικοινωνίας πραγματοποιείται ηλεκτρονικά σε σύγχρονες και ασύγχρονες μορφές επικοινωνίας.

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Παραδόσεις στην αίθουσα 39 (13 εβδ. x 3 ώρες)
   
ΣΥΝΟΛΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ 39 ώρες
Συγγραφή εργασίας/εργασιών 14 (4 εβδ. x 3,5 ώρες)
Αυτοτελής μελέτη και προετοιμασία τελικής εξέτασης 72 (13 εβδ. x 5, 5 ώρες)

Σύνολο μαθήματος

(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)

125 ώρες

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γλώσσα αξιολόγησης, τα ελληνικά.

 

Για την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος απαιτείται τελικός βαθμός ίσος ή μεγαλύτερος του 5.

Η αξιολόγηση γίνεται με γραπτή εξέταση:

80% του βαθμού: από ερωτήσεις θεωρίας

20% του βαθμού: ζητείται σε μία-δυο παραγράφους η κριτική αποτίμηση ενός δημοσιευμένου άρθρου/ ανακοίνωσης σε συνέδριο (το οποίο δίνεται σε φωτοτυπία), ως προς την επιστημονική μέθοδο που χρησιμοποιήθηκε.

Επιπρόσθετα, γραπτή εργασία προαιρετική και προσθέτει 0-2 βαθμούς στο γενικό βαθμό του φοιτητή. Η θεματολογία της αφορά καινοτόμες πρακτικές παιδαγωγικού ενδιαφέροντος.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

Πυργιωτάκη Ι.Ε. (2011), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη, Αθήνα: Πεδίο.

Χατζηδήμου Δ. (2013), Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θες/κη: Κυριακίδη.

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

Περιοδικό ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ. Αθήνα: Πατάκη ()